Zoek voorbeelden van reclame-uitingen waarbij de marketeer GOED en juist helemaal NIET GOED gebruik maakt van de vier basismotivatoren.

Voorbeeld van goede reclame: 

  • Angst: al je gegevens kwijt 
  • Status: excl voor Hi klanten 
  • Ontwikkelingen: nieuwe dienst! 
  • Hebzucht: gratis dienst 

Voorbeeld van een slechte reclame: 

  • Speelt niet in op hebzucht en angst
  • Status wordt hierin niet herkend
  • Ontwikkelingen dat het organisch is.
  • Gewoon slechte humor reclame. 

Maak voor een fictieve bank- en/of verzekeraar een communicatie-uiting wordt gemaakt van de vier basismotivatoren

Hebzucht: Meer hulp voor minder geld

Angst: Hier wordt er garanties aangeboden dat er goed op u wordt gelet

Status: Alleen voor OHRA klanten

Ontwikkeling: Altijd bereikbaar hoe groot of klein het probleem ook is

Beschrijf een praktische voorbeeld waarbij snel- en langzaam denken tot uiting komt

Snel denken 

Snel denken wil zeggen dat het brein uitgaat van intuïtief gedrag. Het komt vaak voor dat het brein maar een deel van een zin gebruikt om tot een antwoord te komen.  

 

Voorbeeld:  

Een medewerker van Ikea heeft op één dag al 8 meldingen gehad dat de scharnieren ontbreken bij kast Billy. Een klant spreekt de medewerker aan en zegt: “Ik heb een Kast Bart gekocht maar mijn bestelling klopt niet.” De medewerker reageert hierop door te zeggen: “dat klopt de scharnieren zijn niet inbegrepen.” 

 

In dit voorbeeld zie je dat de medewerker niet volledig luistert naar wat de klant zegt, maar haar brein denkt aan kast en een bestelling die niet klopt. De klacht van de vrouw hoefde helemaal niet te gaan over de scharnieren maar dit doet het snelle denken ons geloven.  

 

Langzaam denken 

Als wij dit zelfde voorbeeld gebruiken zal de medewerker eerst nadenken over wat de klant daadwerkelijk zei. Dan had zij opgemerkt dat het niet om Kast Billy gaat maar om Kast Bart. De medewerker zal nu vragen wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Zoek een voorbeeld waarbij organisatie gebruik maakt van middel relevant/plesant om loyaliteit te kweken.

Relevante reclame 

Een relevante reclame is een reclame die op het juiste moment wordt aangeboden. Als voorbeeld kan genomen worden dat je via Google opzoek bent geweest naar een auto. Vervolgens ga je verder browsen en kom je op een totaal andere site terecht. Op deze site wordt dan een advertentie getoond met de het type auto waar jij net naar gezocht hebt.  Deze advertentie sluit dan aan bij het geen wat je zoekt en is daardoor relevant. 

 

Plezante reclame 

Plezante reclame is een reclame waarbij een bedrijf of instelling een last van je afneemt. De belastingdienst staat erom bekend dat hun processen altijd moeizaam verlopen. De belastingdienst heeft afgelopen jaar veel gewerkt hieraan en dit komt ook ten uiting in hun reclame.  

 

Hieronder is op de reclame te zien dat de belastingdienst ervoor gezorgd heeft dan de Nederlandse belastingplichtige sneller hun aangifte kunnen doen. Dit willen zij bereiken door de aangifte al voor het grootste gedeelte in te vullen. Op deze manier hoeven de belastingplichtige alleen nog de aangifte te controleren en zo nodig aan te passen.  

De belastingdienst bereikt met deze reclame dat zij een plezant gevoel achterlaten bij de belastingplichtige.