Opdracht 1 : 

A. Concurrentievoordeel
Het duurzame concurrentie voordeel van ASS Technical Systems is dat het al vanaf 1996, tijdens de
echte opkomst van het internet, opgericht is. In de tussen tijd heeft veel ervaring en een grote naam
binnen de branche op gebouwd met een uitgebreid klanten bestand tot gevolg. ( o.a verscheidene
banken, Bayern Munchen, spoorwegen)

 

B. Product of dienst

Omschrijving product: Een product is een voortbrengsel van verrichte arbeid dat overdraagbaar is
aan andere personen. Door een bedrijf verrichte arbeid brengt een product voort dat vervolgens aan
klanten verkocht en geleverd kan worden. Het product gaat over in het bezit van de klant. De klant is
zelf weer in staat het product te verkopen of uit te lenen aan derden.

Omschrijving dienst: Een dienst is arbeid die men ten behoeve van anderen verricht.
Diensten worden aan anderen verleend. Bij het verlenen van diensten brengt de door een bedrijf
verrichte arbeid geen product voort dat vervolgens aan klanten geleverd kan worden. Bij
dienstverlening wordt de arbeid direct verricht ten behoeve van de klant.

Uit bovenstaande omschrijving komt naar voren dat ASS Technical Systems hoofdzakelijk producten
aan de man brengt.  Als voorbeeld worden de betaalterminals ook daadwerkelijk aan klanten
geleverd.

C. Business definitie Abell

Opdracht 2: Solvabiliteit ASS Technical Systems
In dit hoofdstuk is er gekeken naar de solvabiliteit van ASS Technical Systems over de jaren 2013 en
2014. 
De solvabiliteit van een onderneming kan inzicht bieden in hoeverre een onderneming aan haar
verplichtingen kan voldoen. Daarnaast laat het zien in welke mate een onderneming afhankelijk is
van schuldeisers. Het gevolg van een te lage solvabiliteit kan zijn dat het bedrijf niet meer aan zijn
verplichtingen kan voldoen.

De solvabiliteit kwam in 2013 uit op 50,38%. In 2014 kwam de solvabiliteit tot 45,49%.  Deze ratio’s
zijn berekent aan de hand van de volgende formule: Eigen vermogen / Totaal vermogen X 100%.
Onder het eigen vermogen wordt bij deze onderneming gerekend het aandelenkapitaal en de
reserves. Over het algemeen wordt aangenomen dat als de solvabiliteit tussen de 25% en 40% ligt
het bedrijf gezond is. Als is dit wel enigszins afhankelijk van de branche. Op basis van bovenstaande
cijfers kunnen we dan ook concluderen dat de solvabiliteit weliswaar iets gedaald is maar dat het
bedrijf nog steeds solvabel is.

Opdracht 3:

De laatste jaren ontstaan er samenwerkingsverbanden tussen een aantal kleine aanbieders, vooral op gebied van ontwikkeling, productie en verkoop. Gezien de onzekerheid over economische ontwikkelingen en technische ontwikkelingen is het van belang om alert te zijn op nieuwe mogelijkheden die de markt biedt, en de huidige activiteiten kritisch te beschouwen. Daarnaast is er volgens het boekhouding een lichte daling te zien in de omzet. Hoe komt dit en hoe kan dit worden verbeterd?

Het kernprobleem van dit bedrijf is dat ze afhankelijk zijn van de grote bedrijven. Zodra één bedrijf afvalt zal het lastig worden om een nieuwe klant te vinden. Daardoor komen er minder opdrachten binnen stromen waardoor de medewerkers kunnen worden ontslagen. Want geen opdrachten betekent geen inkomsten of winst en dat betekent ook dat er geen werk meer is.

 

 Opdracht 4:

Het elektronische betaalsysteem in Nederland bevind zich momenteel in de groeifase. Het product  begint in deze fase te ontwikkelen in de markt. Daarnaast begint de groei toe te nemen. De nadruk zal meer gaan liggen op ontwikkelen van nieuwe producten waardoor de productlevenscyclus kan groeien. Om deze fase te verlengen worden er aanpassingen gedaan aan het product (productverbetering, nieuwe ideeën) , om een neergang van de verkoop tegen te gaan.

 

Er zal geld moeten worden geïnvesteerd in de producten om zo de verkopen doen stijgen en het gebruik van het systeem te stimuleren. Door de producten te verbeteren zal het systeem weer een aantal jaren meedraaien en kan de positie in de markt te vergroot worden .

Opdracht 5
Plan 1:

Het eerste plan lijkt een logische zet om uit te bereiden naar het buitenland. Er dient wel heel
goed gekeken te worden naar de huidige ontwikkelingen daar. Er zijn al bedrijven die zich daar
gevestigd hebben en een naam hebben opgebouwd zoals ASS in Nederland. ver de Aziatische markt
valt weinig te zeggen. Hier is veel kennis nodig om tot deze markt door te dringen en zoals eerder
vermeld een lange adem. Het moet hier zeker niet gaan om een korte termijn project. De Aziaten
dienen ASS echt in het hart te sluiten, dan is Azie een goudmijn. 

Plan 2: 
Voor ASS is deze stap noodzakelijk. Niet alleen om te blijven ontwikkelen, maar ook om de omzet te
vergroten. Voor afnemers zullen denk ik meer willen betalen voor een snellere afhandeling of meer
veiligheid van hun webshop. De klant kijkt hiernaar dus dit vergroot dan gelijk hun eigen afzet. 

Het is wel goed om de optie te houden aan de afnemer. Het aanbieden van een gratis versie is goed
om mensen bekend te maken van het systeem. Als een bedrijf groot genoeg is zullen zij vanzelf over
moeten gaan op het betaalde systeem van ASS, omdat dit beter bij de wensen aansluit van hen en
hun klanten. 

Plan 3:
Het laatste plan is heel omslachtig en zal veel mensen tegen de borst stoten. Het hebben van een
fysieke kaart of op de smartphone is veilig. Dit geeft je een veilig gevoel. Het gedeelte dat ASS onze
gangen kan volgen om zo te zien welke stand populair is. De vraag is of de afnemers hier wel zo blij
mee zijn, want wie geeft hen de garantie dat deze informatie alleen gebruikt wordt om de
populariteit te controleren. 

Dit plan geeft veel onzekerheden en de vraag die er ligt is of hier ook wel aan de privacy van de
bezoekers is gedacht. Afgelopen tijd is er veel ophef geweest over soortgelijke zaken zoals de ING die
betaalgegevens aan afnemers wilde verkopen om te zien wat populair is. Dit is soortgelijk en ASS kan
hierdoor veel vertrouwen verliezen. Het duurt jaren om een klant te winnen en een seconde om hem
te verliezen. 

Opdracht 6
Voor de ASS paycore zal een premium pricing goed toepasbaar zijn. In de markt ben je een voorloper
en dit wil je ook uitstralen. Afnemers betalen graag meer voor een goede service en meer veiligheid.
Indien gekozen wordt voor een afroompricing zal er gedacht worden dat het product niet constant is
of de service minder wordt. Dit zelfde geldt bij een discount pricing. Zet je de prijs laag in dan zullen
de afnemers niet veel extra verwachten van de ASS Paycore. 

Ons advies is om een premium pricing toe te passen om  te zorgen dat je boven de concurrentie blijft
staan met de verwachtingswaarde van de afnemer. ASS heeft bewezen hieraan te kunnen voldoen
met service dus waarom inleveren op omzet als afnemers het willen betalen. 

Opdracht 7
Het cradle to cradle speelt een grote rol bij het kiezen van premium pricing. De afnemers willen meer
betalen als zij transparantie hebben van bijvoorbeeld de leveranciers. Afnemers willen kunnen
garanderen aan hun klanten dat zij werken met bedrijven die duurzaam zijn. Een groot aantal
afnemers zal expliciet kiezen voor ASS wanneer zij zekerheid hebben van een duurzame aanpak. Hier
kom je direct terug op het feit dat zij hier tevens meer voor willen betalen. 

Conclusie: een premium pricing zorgt voor een vertrouwt gevoel bij afnemers en zij zullen ASS zien
als een bedrijf die duurzame kwaliteit levert. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb